• Сьогодні: Середа, 8 Грудня, 2021
Інфо ПС

ОДНА З ПОСАД – ПРЕЗИДЕНТ АБО ПРЕМ’ЄР-МІНІСТР – В УКРАЇНІ ЗАЙВА

           З «легкої» руки секретаря РНБО та інших представників діючої влади в суспільстві нарешті розпочалась публічна дискусія про системні перекоси, які закладені в нашій Конституції. Ми можемо лише гадати, з якою метою робляться такі заяви. Чи то тестують суспільство на готовність до зміни основного закону, чи то хайпують, щоб перевести фокус з власних зашкварів. Не суть.

         Дискусія ця нам конче потрібна. Адже саме системні перекоси у вигляді

  • дуалізму влади (де факто влада сконцентрована в руках Президента, де юре за стан в країні відповідає Кабмін на чолі з Прем’єр-міністром),
  • умовного, а не реального розподілу гілок влади (Парламент призначає Уряд, який змушений кожного разу враховувати «інтереси» парламентарів),
  • відсутності системи стримувань і противаг, яка б запобігала концентрації влади в руках однієї особи, корупція в Україні перетворилась з явища на систему відносин, а про відновлення справедливості громадяни України чують лише напередодні чергових виборів.

          Кожного разу, коли ми з вами обираємо Президента і Верховну Раду, ми очікуємо на позитивні зміни і покращення власного добробуту. А коли сподівання не виправдовуються, і ми бачимо, що боротьба з корупцією зводиться до перерозподілу схем між новими учасниками «забігу», починається пошук винного. – Хто за що відповідає? Прем’єр винен чи Президент? Яка роль Парламенту? Якою має бути республіка – парламентсько-президентською чи навпаки?

          Я переконаний, змінити ситуацію, не змінивши базис, неможливо. Потрібно змінювати саму систему. Впродовж останніх трьох років в своїх інтерв’ю я повторюю: «Одна з посад – Президент або Прем’єр-міністр – в Україні зайва».

          Українці звикли обирати гетьмана і з нього потім питати. Це у нас «на клітинному рівні». Тому я вважаю, що в Україні зайвою є посада Прем’єр-міністра. Люди обирають Президента, і саме Президент має очолювати виконавчу владу і формувати уряд. Тоді в нього є реальні повноваження, і на ньому відповідальність за те, яку зарплату чи пенсію ми отримуємо, які у нас тарифи на комунальні послуги, чи є у нас доступ до якісної освіти і медицини, скільки коштує олія на полицях магазинів тощо.

          Якщо Уряд формуватиметься не за квотами від політичних партій та олігархів, натомість Президент відповідатиме за його склад, ми зможемо точно сказати, хто винний. Або хто наш герой. У Президента буде пряма зацікавленість добирати членів Кабміну за професійною ознакою, з людей, які ідуть працювати, базуючись на своєму досвіді, принципах, та, головне, на готовності відстоювати інтереси саме України та її громадян.

Впровадження цього підходу особливо актуально для України зараз, коли без ефективного і злагодженого управління цей корабель ось-ось піде на дно.

           До речі, ліквідація дуалізму влади дасть можливість скоротити дублюючий апарат. Залишиться щось одне – або адміністрація Президента, або апарат КМУ. Назва тут неважлива. Головне, що, окрім економії грошей платників податків, ми отримаємо більш ефективну і злагоджену систему.

            Інша справа, що тоді і президента потрібно обирати не за принципом «він мені подобається», а дивитись, з якою програмою людина іде у президенти і чи здатна її реалізувати. І в першу чергу це стосується економічної складової. Адже всі ті речі, про які йшла мова вище – це все про економіку. Буде зростати економіка, буде покращуватись добробут громадян. Тільки так.

            Водночас потрібно буде розширити повноваження Парламенту через наділення його слідчою та контрольною функціями. Парламентарі мають отримати можливість відсторонювати від посади тих або інших посадових осіб, якщо встановлять факти порушення ними законодавства або у випадку, якщо ці посадові особи вчиняють дії, що суперечать інтересам держави.

            Ну і, безумовно, судова реформа має бути проведена таким чином, щоб судова гілка влади була позбавлена політичного впливу.

            В такому випадку у нас буде реальне розділення гілок влади і кожна з гілок діятиме не в своїх інтересах, а в інтересах народу в цілому.

Зрештою зміна системи і Конституції не є самоціллю. Наша ціль – вибудувати таки систему відносин, за якої Україна отримає шанс на розвиток, а кожен українець – на гідне і щасливе життя.

Ihor Umanskyi

Жовтень31/ 2021

Ваша email адреса не публікується. Поля, обов'язкові для заповнення, позначені *

Ви можете використовувати такі HTML теги та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Звернення єпископів УГКЦ до представників органів державної влади, політикуму та громадянського суспільства України