• Сьогодні: Четвер, 24 Червня, 2021
Інфо ПС

МІЛЬЯРДНІ СХЕМИ ЖИВУТЬ І ПРОЦВІТАЮТЬ

       Минув рік відтоді, як я публічно розповів про масштабні “скрутки* в податковій і на митниці.

       Без зайвої скромності, тоді інформація викликала ефект бомби. Одна справа, коли про «схеми» пишуть журналісти-викривачі. Їхню роботу завжди можна назвати непрофесійною, замовною чи просто помилковою. Але якщо таку заяву робить вчорашній міністр фінансів – вона повинна закінчитися гучними судовими вироками. Практично ніколи людина, яка знаходилася у владі, не робила таких заяв.
          Більш того, ще в статусі міністра фінансів я подав у правоохоронні органи відповідні заяви. СБУ, НАБУ і ДБР відкрили кримінальні справи. Після цього було створено тимчасову слідчу комісію Верховної Ради. Вона ще не закінчила свою роботу, але вже відпрацювала кілька етапів, зробивши попередні висновки. Основні звинувачення, що стосувалися «схем» у податковій та митниці, підтвердилися. Із врахуванням статусу ТСК, їх можна вважати доконаними фактами.

           Здавалося б, де вироки? Їх немає!

           Все сталося не так, як гадалося. За цей рік цілий ряд правоохоронців і представників судової влади вульгарно збагатилися. Це результат прогнозований і з точки зору української практики – нормальний.

           Рік тому я вирішив зафіксувати факти порушень в інформаційному просторі – після того, як зрозумів, що ніхто не збирається давати їм ходу.

           Ще будучи міністром фінансів, я приходив до президента і прем’ра з цими фактами. З одного боку, я займався секвестром бюджету, йшов на його дефіцит у 300 мільярдів і правдами-неправдами шукав гроші на боротьбу з коронавірусом. З іншого боку, 120 мільярдів щороку просто зникали через “скрутки” та інші схеми, що прижилися в податковій та на митниці. Зупинивши їх, половину дефіциту бюджету ми могли б закрити легко.

          Я продемонстрував факти і запитав: ми будемо давати цьому хід? Зловживання стосувалися не лише дохідної частини бюджету, а й витратної. На посаді міністра фінансів я не тільки збирав гроші, а й “різав” усі потенційно корупційні витрати, “хотєлкі” та можливості бюджетного дерибану.

         Я запитав: ми будемо з цим боротися? Адже слід розуміти: це війна з цілою групою ОЗУ (організованих злочинних угрупувань ред.), що сидять на тих чи інших потоках. Мені відповіли: так, добре, йдемо! Це говорили і прем’єр, і президент.

         На що я їм зауважив: тільки це не моя війна, це має бути перш за все ВАША війна. Лише тоді її можна виграти. Силами одного міністра, навіть фінансового, її виграти неможливо. Тому що якщо в цій війні я залишусь один, мене вб’ють: або політично, або фізично. Фізично я, слава Богу, живий. Політично – намагалися не раз.

         Проте фактично вони вирішили не реагувати взагалі… Тому невдовзі я пішов із посади міністра фінансів, пропрацювавши лише 26 днів. Такий крок треба було якось пояснити суспільству. Це було однією з причин, чому я зважився на публічні заяви.

         Друга причина – це необхідність зафіксувати факти зловживань. Наведу аналогію з правилами дорожного руху. Існує знак “STOP”. Він передбачає, що необхідно зупинитися перед тим, як їхати далі. Причому, неважливо, як довго стояти – важливий сам факт фіксації.

         Я не став покладатися на те, що у президента і прем’єра проклюнеться совість, і описані схеми перестануть існувати. Звісно, якщо таке станеться, – я тільки радий. Але до сьогодні нічого подібного не відбулося. Тому фіксація фактів була єдино вірним для мене кроком у ситуації, що склалася.

         Я розумів, що відмовлятися неможна – це  подали б як популізм із мого боку, особливо стосовно зроблених мною заяв. Мені ніби дозволили допомогти навести лад. Та й якась надія припинити цей «безпрєдєл» все одно була. Тому я став позаштатним радником голови Офісу президента.

        Минуло півроку. Відбулися декілька засідань ТСК, комісія зафіксувала факти зловживань з боку вже нових керівників податкової та митниці. Але політичних рішень не було. Із президентом за цей час я жодного разу не зустрівся. Влада ігнорувала виявлені факти. Зробивши певні висновки, я залишив також посаду радника.

           І от зараз, через рік після першої заяви, я фіксую наступний факт: нічого не змінилося. Більше того, виникли масштабні порушення в рамках проєктуВелике будівництво“. Журналісти роблять нові розслідування, на які так само ніхто не реагує. Політичних рішень не було і нема. І це також передбачувано.

         Як правило, відповідальність за подібні епізоди відбувається з певним часовим лагом. Процесуальні дії займають надзвичайно багато часу. Зараз ми бачимо, як колишній керівник “Укравтодору” Славомір Новак став фігурантом кримінальних справ за період із 2016 по 2018 роки. Точно так само, зафіксовані мною факти можуть бути дуже корисні через кілька років, коли наступна влада займеться своїми попередниками. Безумовно, в Україні це ще не гарантує посадок, але як мінімум такий шанс є. До речі, по схемах в “Укравтодорі” вже при нинішній владі я теж робив заяви.

        Що стосується схем, то ви повинні розуміти: зібрано великий масив реальної інформації, який передано на розгляд перших осіб держави. У президента і прем’єра є все необхідне, аби припинити зловживання, що мають місце тут і зараз.

        Що це за інформація? Буквально з першого дня мені приносили чимало фактів порушень. Приносили працівники середньої ланки податкової та митниці, які мають справу з первинними даними. Я зіштовхувався з цими схемами й раніше. Ті ж “скрутки” існували завжди, та масовими стали буквально в останні два-три роки. Причому, вони діють далеко не в усіх областях України. Проте, є області – зокрема, Київська, Донецька, Харківська, Львівська, Одеська, Житомирська – де цей процесс має масовий характер.

         Коли я змальовував схеми першим особам, ми бачили компанії-“прокладки”, котрі 100% робили “скрутки”. Податкові органи, як і належить, блокували їхню роботу. Але зловживання в тому, що блокували лише після того, як ці компанії вичерпали ліміт “схемного” ПДВ. А до того моменту їх не чіпали. Могло бути так, що аналітична система автоматично підсвічувала потенційно кримінальні операції, 72 рази конкретні співробітники податкової (а система фіксує їхні імена, посади, час входження та інші параметри) дивилися на дані компанії, її операції та контрагентів – і не блокували. Подібне відбувалося і на рівні обласних податкових, і на рівні центрального апарату податкової.

         Іншими словами, у виявлених мною порушеннях фігурують не лише компанії та їхні керівники, а й конкретні посадові особи з податкових органів. Вони бачили порушення, не реагували на них, а згодом на комісіях приймали колегіальні рішення, аби зняти з себе відповідальність.

          Однозначно, що на вершині цієї піраміди знаходяться керівники податкових органів, які відповідають за організацію боротьби зі “скрутками”.  Тому перше, що я зробив на посаді міністра фінансів, – зажадав звільнити керівників податкових органів. Свідомо вони діяли чи ні – це вже питання до правоохоронних органів. А те, що вони не повинні займати свої посади, – це безперечно.

          На сьогодні “скрутки” продовжують працювати. Їхній обсяг перевищує 5 млрд грн у місяць. До того ж, повернулися проблеми з відшкодуванням ПДВ, котру ми з великими труднощами побороли кілька років тому.

 Ігор Уманський, економіст, політик, фінансист

*Скрутка, в смислах податківців, це розповсюджений «схемний ПДВ» через продаж товарів (послуг), відмінних від придбаних. Іншими словами, податкові “скрутки” – це зменшення податкового зобов’язання зі сплати ПДВ, нарахованого із продажу бізнесом одного товару, завдяки податковому кредиту, отриманому при купівлі іншого.

Травень02/ 2021

Ваша email адреса не публікується. Поля, обов'язкові для заповнення, позначені *

Ви можете використовувати такі HTML теги та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Звернення єпископів УГКЦ до представників органів державної влади, політикуму та громадянського суспільства України