• Сьогодні: П’ятниця, Листопад 24, 2017
Інфо ПС

ВСЯ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НИНІШНІЙ СТАН РЕЧЕЙ І РОЗВИТОК ПОДІЙ ЛЕЖИТЬ НА БАНКОВІЙ

Після оголошення попередніх результатів конкурсного відбору кандидатів до Верховного Суду президент назвав конкурс не просто успішним, а зразковим. А в Адміністрації президента факт підтвердили з цифрами в руках, подкресливши, що склад суду оновився на 95%! На перший погляд це однозначно «перемога». Як відмінно ми почистили систему, адже свої крісла зберегли лише 5% старої команди! От тільки 95% – це показник від колишніх суддів Верховного суду. Але ж на їхні місця прийшли не випускники ВУЗів із чистим минулим і палаючими очима, не професійні юристи, адвокати і науковці, а судді з інших судів. Ті ж самі судді, які пропрацювали в системі більше 10 років, а деякі й більше 20-ти. Плоть від плоті системи. І таких «лишень якихось» 80%. Нові обличчя? Та годі!

Якщо йти далі за зауваженнями «Громадської Ради Доброчесності», то стає ще цікавіше. Зі 120 кандидатів до 30-тьохце 25%) є серйозні претензії. Хтось замішаний в явних політичних процесах, наприклад, у засудженні Юрія Луценка чи Павличенка. З низки вироків є рішення ЄСПЛ, справи визнано політичними… проте ВККС (Вищу Кваліфікаційну Комісію Суддів) це взагалі ніяк не насторожило. Ви цих людей хочете у Верховному Суді бачити? Кадри перевірені, вони вам насудять…  Політично вмотивовані вироки не єдине питання. У багатьох суддів офіційні доходи зі способом життя настільки розходяться, що не помітити цього просто неможливо. Про що завчасно попереджали. Однак реакції – нуль.

Найсумніша картина з кандидатами на адміністративну касацію – там претензії до 30% кандидатів. А це якраз той суд, де остаточно розглядають спори громадян з державою, тобто саме там ми отримуємо остаточний вердикт за позовами на рішення влади щодо захисту наших прав. Побажаємо один одому удачі – є відчуття, що вона нам дуже знадобиться.
Ні, звичайно процес відбору кандидатів не можна порівнювати з аналогічними заходами за Януковича чи до нього. Земля і небо. Певна відкритість замість кулуарних рішень, процес достатньо прозорий, тобто крок вперед зроблено величезний, і ми можемо себе з цим привітати. Процес сьогодні значно кращий. Але чомусь у результаті прозорого і відкритого процесу ми маємо ті ж обличчя, тільки в профіль. Тобто процес у нас вже виходить красивим, а результат – той же. Таке відчуття, що на якомусь етапі таки зіграли в стару гру імені Чечетова, під назвою «Як кошенят». Якщо так, то абсолютно даремно. Цей веселун погано закінчив.

Якщо ми говоримо про результати, то необхідно чесно визнати нашу поразку. «Громради доброчесності», активістів, журналістів і всіх українців, хто вимагав тотального очищення системи. Це важливо зараз – визнати поразку і не обманювати себе та інших. Ми програли. Але програли битву. Не війну. Я далекий від романтичного оптимізму, швидше навпаки, та шанси ще є.

Конкурс закінчився, і ми отримали 120 кандидатів у судді Верховного Суду. Всі, хто не увійшов до цього списку у ВС замість вибулих, не пройдуть. У нас були всі шанси перемогти на цьому етапі і одержати принципово новий Верховний суд, але… Не вийшло. Що можна зробити зараз? ВККС відібрала 120 кандидатів у Верховний Суд, але затверджувати їх буде Вища Рада Правосуддя. А потім призначення підпише президент. Тож саме на них, за великим рахунком, лежить уся відповідальність за тих, кого вони поставлять на ці посади. Вища Рада Правосуддя може просто не подавати президенту тих кандидатів, які, на її думку, не підходять. Хоча б тих тридцять, до яких виставили претензії представники «Громради Доброчесності». Законом такі повноваження передбачені. Для відмови досить навіть думки ВРП, що таке призначення зашкодить репутації судової системи. Інше питання – чи скористається Вища Рада Правосуддя цією можливістю?

А тут якраз є певні сумніви. ВРП у нас є і працює з 2015 року. І тут дуже важливим маркером є справи, пов’язані з суддями, котрі допомагали Януковичу в боротьбі з повстанням на Майдані. За різними оцінками в Україні налічувалося від 330 до 350 так званих «суддів Майдану». Це ті, хто забороняв акцію протесту, дозволяв «Беркуту» знести Майдан, штампував вироки на арешт, позбавлення прав і заборону мирних зібрань. Так от, за два роки за такі справи звільнили 51 суддю. Тобто 15%. Решта уникли покарання – хто за терміном давності, хто за іншими процедурними моментами. І продовжують працювати. Там багато знайомих прізвищ, я одне нагадаю – знаменитий любитель грошей і слоїків суддя Чаус. Він попався вже після того, як ВРП відмовилася його звільняти, на нових гріхах.

Для позитивного рішення щодо призначення судді у Верховний Суд потрібно 14 голосів із 19, які зараз є у Вищій Раді Правосуддя. До речі, із цих 19-ти двоє – самі кандидати. Логічно для них було би взяти самовідвід через конфлікт інтересів. Або суддя Гречковський – на нього ГПУ передає звинувачення до суду, а він – член ВРП. Буде голосувати? За кого і на яких умовах?
Не дивлячись ні на що, надія залишається. Як мінімум не пропустити тридцять кандидатів, які викликали серйозні претензії у Громради. Нічого страшного – призначимо поки 90 суддів у ВС замість 120. Для того, щоб запустити його роботу, досить 65 суддів. Потім будемо вдосконалювати закон, обходити з флангів люстрації, просіювати через нові сита. Якщо здатися зараз, у процесі призначення суддів у Верховний Суд – далі буде тільки гірше. Не вистачить сил і ресурсів відслідкувати всі апеляційні і місцеві суди. Верховний Суд мав би стати тією вершиною, з якої піде лавина очищення. Риба гниє з голови, це реальність. Наостанок обговоримо, хто винен?

Тут все на диво просто. Практично всі закони щодо судової реформи, повернення довіри до судової системи та очищення судів надходили у Верховну Раду з Адміністрації Президента. І за авторством президента. І погоджувалися на всіх рівнях саме з президентською вертикаллю. Тобто вся відповідальність за нинішній стан речей і розвиток подій лежить на Банковій. І якщо ВРП подасть усі 120 кандидатур президенту, у Порошенка буде дуже неприємний вибір. Він може порушити закон і не призначати суддів, яких йому подають після «зразкового» конкурсу. Тим самим політично втручаючись у процес. А може порушити Конституцію і призначити «недоброчесного» суддю. І вбити віру людей у те, що судову систему можна змінити з цією Адміністрацією. Одним словом, все вийде дешевше і спокійніше, якщо ВРП візьме на себе непопулярні рішення зі скрупульозного відбору кандидатів.

Кирило САЗОНОВ

Серпень13/ 2017

Коментарі:

Ваша email адреса не публікується. Поля, обов'язкові для заповнення, позначені *

Ви можете використовувати такі HTML теги та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Звернення єпископів УГКЦ до представників органів державної влади, політикуму та громадянського суспільства України