• Сьогодні: Неділя, 11 Квітня, 2021
Інфо ПС

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО ЗВУКОЗАПИСУ ПОЧИНАЛАСЯ НА ВОЛИНІ

      Після перших записів вокальної та інструментальної музики волинських виконавців барона Штейнгеля 1897 року у Городку поблизу Рівного наступні записи зробив у студії Волинського радіо протягом вісімдесятих років минулого століття інженер звукозапису Юрій Вегера! З його дозволу – фрагменти інтерв’ю для видання Михайла Маслія «Золотий вік української естради 1960-1980»

        «Йшов 1980–ий рік. Волинський ”Світязь” якраз залишив Валерій Громцев, а в колектив приїхали з Чернівців працювати Саша СєровВІА ”Черемош”) і Лілія Сандулеса”Живої води” Юрія Шаріфова). У 1984 роцi на фірмі грамзапису ”Мелодія” вийшов міньйон, де були дві пісні Валерія Леонтьєва i дві Сєрова: “Мир для влюбленных” i “Признание” записував я. І найвідоміший хіт Сашка Сєрова ”Якщо любиш — кохай” (музика Левка Дутківського, вірш Михайла Ткача) – також».

          Юрій Вегера пригадує студійну апаратуру, величезні монофонічні радянські шафи–магнітофони заводу ”МЕЗ”, угорські пульти ”EAG”, плівки–бобіни на 38-ій швидкості, де були зареєстровані перші пісні вокально–інструментального ансамблю ”Світязь” і Василя Зінкевича.

        «Тоді в колективі працювали вишукані фахівці своєї справи, музиканти і аранжувальники від Бога — Дмитро Гершензон та Ігор Перчук… З цими піснями ми засвітилися на Львівському обласному телебаченні… Усім сподобалося, до нашої студії почали проситися на запис… Те, що досі звучить із радіо і телебачення у виконанні Василя Зінкевича, записане мною у студії Волинського радіо… Василь Іванович щойно записане відразу забирав. З тієї збірки можна було спокійно випустити велику платівку на фірмі ”Мелодия”, пізніше аудіокасету чи диск… Ще й досі ”гуляють” Інтернетом чи просто так меломани пересилають один одному ”піратські” записи пісень співака, який був і є кумиром не одного покоління українців».

         Юрій Вегера із великим задоволенням згадує записи із Сашком Гаркавим і Славою Хурсенком, «практично без дублів», натомість Олександр Сєров високо «піднімав планку» щодо якості звуку і доводилося робити кілька дублів…

        Стереозвучання з’явилося якраз тоді, коли ”вибити” щось у Києві в системі Держтелерадіо було нереально, але волинським ентузіастам звукозапису це вдалося!

       «Ми з Миколою Главацьким ”затарилися” і досить швидко, звісно ”по блату”, придбали у Києві чотириканальний магнітофон ”МЕЗ”, знятий з роботи у Будинку звукозапису, магнітофони ”SТМ”, а у Москві — студійні ревербератори — все радянського виробництва. За подібну ініціативу відразу отримали величезний ”втик”, адже все це треба було проводити через бюрократичну бухгалтерію. Проте всі горіли бажанням щось робити і подібне нас не дуже лякало — ми мали апаратуру! Такий же чотириканальний ”МЕЗ” тоді був лише на Полтавському обласному радіо у піонера і класика української звукорежисури Леоніда Сорокіна, який записав музику до 60 кінострічок, працював із ансамблями ”Фестиваль”, ”Краяни”, ”Червона рута”, ”Смерічка”.

         І настав час ”The best of Vasyl Zinkevych” у стереозвучанні!.. Вдень радіо повідомляло про надої молока, засіяні поля, вивезення гною, а вночі в тій же студії я записував: ”Скрипка грає” (музика Ігоря Поклада, вірш Юрія Рибчинського), ”Музико моя, ти зійшла з небес…” (Ігоря Перчука на слова Юрія Рибчинського), ”Забудь печаль” (музика Леоніда Затуловського, текст Тамари Севернюк), ”Світлиця” (Ігоря Білозіра і Богдана Стельмаха), ”Місячне сяйво очей твоїх” (Павла Дворського і Миколи Бакая), ”Хай щастить вам, люди добрі!” (Ігоря Поклада і Вадима Крищенка), ”Море вечорове” (музика з репертуару Хуліо Іглесіаса, вірш Тамари Севернюк), ”Ніби вчора” (Ігоря Білозіра і Петра Запотічного)…

        Завдяки тим записам багато пісень відразу ставали популярними. Подібне сталося з ”Місячною дорогою” Павла Дворського на вірш Миколи Бакая

Якось мене попросила Ірина Понаровська зробити живий концертний запис для виступу на стадіонах, оскільки студійний для стадіонів не годився через його інтонаційну, а головне (і це для мене був урок) енергетичну стерильність. Тоді й про таке думали… Запис вийшов чудовий і співачка залишилася задоволена роботою. Треба розуміти, що одночасно бігати й співати неможливо».

         Для інформаційно-музичної програми «Студія 3» Волинського радіо Юрій Вегера від 1987 року із задоволенням записував українську співану поезію. «А згодом для нас був відкритий ефір на всю Україну, завдяки головному редакторові радіостанції ”ПроміньМиколі Амосову, який вболівав за українську музику… Перший хіт–парад ”Мікрофон–87” розпочинали з обласною газетою ”Молодий ленінець”. Вони друкували талони для голосування, а гарячу п’ятірку щомісяця подавала наша ”Студія–3”. Уперше у нас поруч з Майклом Джексоном прозвучав Василь Жданкін. Я записував його думи, канти, романси, балади. Також записував й іншого уродженця Кременця Віктора Морозова, зокрема, пісні для альбому ”Скриня”. Зазвучали у нас Леонід Репета та багато співців співаної поезії — Андрій Панчишин, Сергій Шишкін, Едуард Драч, Олесь Дяк

          Юрій Кириловський продовжив справу Юрія Вегери на початку дев’яностих. Серед великого розмаїття записів доби національно культурного відродження, зроблених на Волині, особливо вартісними стали проекти звукорежисера Павла Завади.

         Маю на увазі 14 треків «Класик диксиленд бенду» Андрія Тітяєва від Товариства з обмеженою відповідальністю ”Музичний центр студія ”Олекса” ЛТД Олексія Онишка; збірник народних пісень «Ой, давно давно» Алли Опейди, пісні і балади на вірші Роберта Бернса вокалістки Олени Ясинецької з музикою Олега Петрова і аранжуваннями Павла Завади (2001). Троє зробили ще один проект під назвою «Плин» з текстами Олени Ясинецької, Андрія Криштальського, Василя Симоненка, музикою Олега Петрова, аранжуваннями Павла Завади, але від 2004 року він чекає свого тиражування.  «Різдвяна ніч» на вірш Василя Слапчука у цьому проекті – хіт на всі минулі і прийдешні свята.

На фото: “Світязь” Валерія Громцева (на фото зліва); Юрій Вегера в апаратній Волинського радіо; поетеса, вокалістка, науковець Олена Ясинецька, архітектор Олег Петров (Книш), мультиінструменталіст, звукорежисер і аранжувальник Павло Завада

Грудень29/ 2020

Ваша email адреса не публікується. Поля, обов'язкові для заповнення, позначені *

Ви можете використовувати такі HTML теги та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Звернення єпископів УГКЦ до представників органів державної влади, політикуму та громадянського суспільства України