• Сьогодні: Вівторок, 26 Січня, 2021
Інфо ПС

АТО, НАРЕШТІ, – ГАПЛИК! А ЩО ДАЛІ З ДОНБАСОМ І КРИМОМ?..

 

Ухваливши закон про деокупацію Донбасу, Верховна Рада визнала Московію державою-агресором і поклала на неї відповідальність за ситуацію на окупованих територіях. Водночас тепер ключова роль у відсічі московській агресії переходить до Збройних сил і до Президента.

Ухваленим законом український парламент визнав «Росію» агресором, території окремих районів Донбасу – тимчасово окупованими, а незаконні структури, які там керують, – «російською» окупаційною адміністрацією. Також на Кремль покладена відповідальність за моральну і матеріальну шкоду, завдану Україні та її громадянам.     Межі окупованих територій визначатиме Президент за поданням Міноборони і пропозицій Генштабу ЗСУ.

Законом передбачено, що особи, які брали участь у збройній агресії чи окупаційній адміністрації РФ, повинні нести кримінальну відповідальність.

За громадянами України зберігається право власності на окупованих територіях. Разом із тим, держава визнаватиме лише два документи, які видаються на окупованій території, – свідоцтва про народження і смерть.

Українські парламентарі не визнали «Донецьку народну республіку» і «Луганську народну республіку» «терористичними організаціями». На думку народного депутата, координатора групи «Інформаційний спротив» Дмитра Тимчука, маріонеток Московії дійсно визначати зараз терористами не можна, адже це дозволяє їй уникнути статусу агресора і сторони конфлікту. Однак за останні два роки в «республіках» усі розрізнені угруповання «іхтамнєтов» були сформовані в два «армійські корпуси» (1-й і 2-й), а ті, в свою чергу, були введені до складу 8-ї загальновійськової армії ЗС Росії. «Це організаційно-штатні структури ВС РФ, складова окупаційних військ, тобто ОКУПАНТИ, – підкреслив депутат. – Нинішній реальний статус у «ЛНР/ДНР» – це окупаційні війська й окупаційні адміністрації Росії».

Чи не найголовніша зміна, передбачена цим законом, – це новий статус ведення військових дій на сході України. «Якщо досі діяв режим Антитерористичної операції, коли керувала СБУ, то тепер усе буде підпорядковуватися військовому відомству на чолі з верховним головнокомандувачем. Буде сформований Об’єднаний штаб і буде командувач цього штабу, який діятиме у відповідності з визначеними у законі повноваженнями. Цей момент дуже важливий. Він опирається на 51-шу статтю Статуту ООН, яка визначає право держав на самооборону», – пояснює співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Михайло Пашков.

Таким чином, армія отримує більше повноважень. Основні функції покладаються саме на армійські підрозділи.

Законом визначено, що у разі введення воєнного стану координацію і контроль на окупованій території Донецької і Луганської областей здійснює Об’єднаний оперативний штаб ЗСУ за керівництва Генштабу.

В’їзд осіб, переміщення товарів і осіб на/з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях визначається Кабміном і здійснюється через контрольні пункти в’їзду-виїзду. Право обмеження в’їзд/виїзду покладено на командувача об’єднаних сил.

Перебування на окупованих територіях осіб, не залучених до оборони і відсічі/стримування збройної агресії РФ, також допускається з дозволу командувача об’єднаних сил.

«Якщо говорити простою мовою, то ми вже називаємо речі своїми іменами. Тобто йдуть бойові дії, в цих діях бере участь армія й управляє цим процесом саме армія», – підсумовує Михайло Пашков.

Голова правління БФ «Майдан закордонних справ», дипломат Богдан Яременко вважає, що в цьому документі «закладається основа прийняття в майбутньому рішення про відмову від території Криму».

«Запропонований законопроект визначає різні права і механізм їх реалізації для громадян України в ОРДЛО і в Криму (наприклад, в питаннях юридичної фіксації фактів народження та смерті). Відповідно, особливий порядок реалізації прав і свобод для громадян України, які опинилися в окупації на території ОРДЛО і на території Криму, вводиться різний. Це є прямим порушенням норм чинної Конституції України. Вводячи подібні норми, українська влада продовжує практику конституційної дискримінації громадян України за територіальною ознакою.

    Нормами законопроекту вводиться необхідність і обов’язок забезпечувати національну безпеку на території ОРДЛО. Водночас, виходячи з норм, які вводяться законопроектом, і тих, що вже існують у чинному законодавстві, влада вважає, що на окупованій території Криму забезпечувати національну безпеку немає необхідності», – заявляє він.

«Закон стосується лише Донбасу, але не Криму», – визнає голова Комітету Верховної Ради України у закордонних справах Ганна Гопко. На її переконання, до всіх окупованих територій має бути єдиний правовий підхід і єдиний закон. Тому, додає вона, до цього питання доведеться повертатися в майбутньому.

На думку політолога Володимира Фесенка, «сенс цього закону – зафіксувати статус неконтрольованих територій як тимчасово окупованих, а також факт російської агресії і того, що нинішня ситуація є наслідком російського втручання. Це важливо для того, щоб відстоювати українські інтереси у міжнародних судах.

Також буде легалізовано участь Збройних сил України і створена більш централізована і більш оптимальна структура. Замість специфічного режиму АТО, який затягнувся більш ніж на три роки, вводиться режим самооборони, захисту України від зовнішньої агресії».

 

Тетяна ШТИФУРКО 
ІА ZIK

Січень19/ 2018

Коментарs:

Ваша email адреса не публікується. Поля, обов'язкові для заповнення, позначені *

Ви можете використовувати такі HTML теги та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Звернення єпископів УГКЦ до представників органів державної влади, політикуму та громадянського суспільства України