За Конституцією Україна – світська держава, в якій церква відділена від неї. Має бути прийнятий закон про конкордат. Конкордат – укладення відповідних двосторонніх угод між однією чи кількома релігійними інституціями та державою. Такі угоди діють у Німеччині з Ватиканом (католицькою церквою). Законослухняні релігійні організації не мають нічого проти такої двосторонньої угоди. Найбільше проти конкордату виступає УМЦ МП.
Ніхто не буде змушувати укладати такі договори. Не хочеш – не укладай, дій. Але тоді не будеш мати статус юридичної особи. Як от сьогодні не маєш статуту своєї організації – ти не юридична особа. У нас закон дозволяє не реєструвати релігійну організацію і навіть не повідомляти органи влади.
Двостороння угода між органами державної влади та релігійною організацією дає чіткість і прозорість у взаємовідносинах. Наприклад, якщо в УПЦ МП стверджують, що вони – церква, хай укладуть угоди, де пропишуть всі права, згідно з Конституцією України, але буде там і відповідальність за певну діяльність. Якщо ваші священики будуть гасати в рясах з автоматами і очолювати бандформування, ви будете надавати монастирі під склади зброї, під вибухівку, то тоді настає відповідальність, тобто знімається з реєстрації, чи забороняється взагалі.
Релігійні організації підтримують ідею підписання двосторонніх угод між ними та державою. Закону ще немає, а, наприклад, мормони, яких на всю Україну може є 3 000 осіб, уже готові укласти таку угоду з державою. От що значить законослухняні громадяни. Вони не хочуть висіти в повітрі. Чесній релігійній громаді вигідна така двостороння угода. І більшість релігійних організацій «за». І тільки одна релігійна організація, як Баба Яга, – проти.
У нас є сотні віросповідань, напрямків і толків, починаючи з кришнаїтів, бахаїтів, мусульман і так далі, й закінчуючи католиками та православними, жоден не проти, і тільки Московський патріархат проти. Здогадайтеся чому? А тому, що вони ведуть терористичну війну проти України.
Сергій ЗДІОРУК, директор Інституту конфліктів і миру при Українській Раді миру, провідний науковий співробітник відділу гуманітарної безпеки Національного інституту стратегічних досліджень, філософ-релігієзнавець